تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اسEMS [1] برروی گردش خون[۲]:

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس -خیلی از افرادی که مشکلات خونی در بدن دارند نمی توانند بعضی از فعالیت ها و ورزش ها را به راحتی و یا بدون عواقب و تاثیرات منفی در بدن انجام دهند.

در این مقاله سعی بر آن است که به این افراد توضیح داده شود که آیا متد تمرینی EMS برای آنان مفید است یا خیر؟ و در مورد تاثیرات تمرین با دستگاه ای ام اس EMS  بر نمونه خون همه افراد صحبت شود.

خون[۳]چیست؟؟

خون هم یک   مایع روان و هم یک نوع بافت، محسوب می‌شود و بافت نامیده شدن آن، از آن روست که شامل مجموعه‌ای از سلول های  ویژه است که وظایف و اعمال خاصی را به‌انجام می‌رسانند. این  سلول ها  در ماده میان‌ بافتی  و زمینه‌ای مایعی به نام پلاسما[۴] شناورند که به خون حالت شاره  و روانی می‌بخشد.

خون به صورت مایع است و کار اصلی آن رساندن اکسیژن و موادّ تغذیه‌کننده مانند گلوکز و پروتئین به بافت‌ها و کمک به دفع موادّ زائد همچون  سموم، کربن دی‌اکسید و اسید لاکتیک از بافت‌های بدن و دفاع در برابر بیماری ها  است. این مایع به‌وسیله قلب پمپاژ می شود ، توسط رگها، به تمام قسمت‌های بدن منتقل می‌شود.

همچنین عملکردهای ایمنی با حمل گلبول‌های سفید و کشف مواد خارجی با استفاده از آنتی‌بادی‌های محلول در آن توسط خون انجام می شود.

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس

هموگلوبین در خون [۵]چیست؟
ازترکیب آهن و گلبول قرمز تشکیل شده است: وظایف آن عبارتند از:

انتقال مواد مغذی همچون اسیدهای آمینه، گلوکز و اسیدهای چرب.

اکسیژن رسانی به سلول‌ها، که توسط هموگلوبین انجام می‌شود.

برداشت مواد زاید همچون دی‌اکسید کربن، اوره و اسید لاکتیک از بدن.

نقش پیام رسانی که با انتقال هورمون‌ها و پیام دهی در آسیب بافتی انجام می‌شود.

تنظیم PH یا همان اسیدی و بازی بودن خون  بدن است.

تنظیم دمای بدن و جلوگیری از افت ناگهانی یا بالارفتن ناگهانی دمای بدن

با توجه به محتویات خون گروه های خونی متعددی برای انسان ها در نظر گرفته شده است مثل گروه خونی A یا گروه خونی O و یا ترکیب گروه های خونی مثل AB

خون یک بافت همبند است.

گلبول‌های سفید [۶] خون که لوکوسیت‌ها [۷]نامیده می‌شوند شامل:

مونوسیت‌ها: لوبیایی شکل

آگرانولوسیت‌ها

لنفوسیت‌ها: هسته بسیار درشت و سیتو پلاسم نوار باریکی در اطرافش

مجموع این سلول ها یک گلبول سفید را تشکیل می دهند.

مراحل خونسازی:

الف خون سازی در بعد از تولد 

ب خون سازی در قبل از تولد

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس

خون سازی در بعد از تولد

مغز استخوان آخرین مرحله خونسازی است و تا پایان عمر ادامه دارد. شروع خونسازی در این مرحله از ماه پنجم حاملگی تا پایان عمر است.

خون سازی در قبل از تولد:

۱. خونسازی اولیه:[۸] توسط سلول‌های مزانشیم در کیسه زرد شکل می‌گیرد این خونسازی در ماه اول، هفته سوم و روز نوزدهم حاملگی اتفاق می‌افتد و پایان آن در ماه سوم حاملگی است.

۲. خونسازی قطعی:[۹] در آغاز جنینی شروع می‌شود و سپس سلول‌های بنیادی به کبد و طحال جنینی مهاجرت می‌کنند تا در آنجا تولید خون کنند.از هفته شش جنینی در کبد آغاز و پایان ان یک هفته بعد از تولد است.

پلاکت[۱۰]
وظیفه اصلی پلاکت ها ، کمک به جلوگیری از خونریزی شدید به هنگامی است که در قسمتی از بدن جراحتی رخ داده. آنها عامل اصلی بند آمدن خون می باشند. هنگامی که یکی از راه های جریان خون دچار پارگی می شود پلاکت ها در آنجا جمع می شوند و بطور موقت مانع از خونریزی شدید می شوند. (در واقع نقش آنها تسریع انعقاد خون می باشد.(

پلاسما[۱۱]
حامل سلولهای خون هستند و شامل عامل لخته شدن خون می باشند. آنها ترکیبی از پروتئین، نمک و آب هستند و توانایی حمل مواد غذایی، مواد عالی، هورمونها و سلولهای خون را در مسیر جریان خون دارند. از وظایف مهم پلاسما کمک به پلاکت ها برای در کنار هم ماندن و لخته شدن خون هنگام خونریزی می باشد.
گلبول سفید
این سلولها اولین وسیله تدافعی بدن در مقابل بیماری می باشند. آنها توانایی این را دارند که از خون بیرون آمده و به کمک بافت یا عضوی که دچار جراحت یا بیماری شده است بروند. در بسیاری از موارد که بدن برخی از بیماران به آنتیبیوتیک[۱۲] ها پاسخ مناسب نمی دهد، برای بیمار گلبول سفید تجویز می شود.

تا اینجا توانستیم مطالعه مختصری بر اجزای خون بدن انسان داشته باشیم.

حال هدف آن است که بدانیم دستگاه ای ام اسEMS  برند بیستندبیوتیBEASTANDBEAUTY[13] آلمان بر خون و گردش خون چه تاثیری دارد؟

همانطور که انجام ورزش های سنتی بر محتویات و کیفیت خون تاثیر مثبت دارند متد تمرینی EMS نیز مستثنی نخواهد بود اما دارای ویژگی های منحصربه فرد نیز در بحث تاثیرات بر روی خون نیز است ازجمله:

اشخاصی که دارای بیماری تالاسمی هستند برای انجام ورزش های سنتی آماده نیستند و قادر به انجام تمرینات سخت با وزنه و یا تمرینات هوازی نمی باشند و بخاطر همین پیرو آن دچار ضعف مفاصل و ضعف قلب و روماتیسم و آرتروز  و دیگر بیماری ها به صورت زود رس می شوند که در این میان با انجام تمرین با دستگاه ای ام اس EMS بدون اینکه ضعف بر این افراد غلبه کند می توانند ورزش کنند و از ابتلا به بیماری های ثانویه جلوگیری کنند.

همانطور که می دانید افزایش گردش خون در حین تمرین با دستگاه ای ام اسEMS  تا دوبرابر بیشتر از تمرین درحالت بدون دستگاه ای ام اس  و در تمرینات سنتی  است.

طبق تحقیقات محققین علوم ورزشی، در گروه تخصصی بیستندبیوتیBEASTANDBEAUTY به نتایج زیر دست پیدا شد:

 هر دو نوع فعالیت ورزشی هوازی یا بی هوازی با دستگاه ای ام اسEMS ، توانست  منجر به افزایش سطح هماتوکریت خون شد  در افراد با سابقه طولانی ورزشی گردد .

احتمالا تمرین با متد تمرینی EMS TRAINING  با فعال سازی مکانیسم های مولکول سازی می تواند راهکار مناسبی جهت افزایش سلامت مغز در برابر استرس های اکسیداتیو ناشی از افزایش مصرف انرژی در امور روزانه  در جریان ورزش باشد.

میزان ابتلا به بیماری  کم خونی در متد تمرینی ای ام اسEMS TRAINING  به علت فعالیت مراکز خون ساز در بدن در حین تمرین با دستگاه ای ام اس EMSکاهش می یابد.

 فعالیت شدید استقامتی با دستگاه ای ام اس، بر عوامل هماتولوژیکی ورزشکاران مورد مطالعه قرار گرفت . نتایج نشان داد که حجم پلاسما در ورزشکاران استقامتی پس از یک جلسه فعالیت شدید استقامتی کاهش میابد. این موضوع به غلیظ شدن پلاسما منجر می شود.که این کاهش کاذب ناگهانی در حجم پلاسما بدن را برای بازسازی زخم ها و نقاط دارای خونریزی تا ۳ برابر بیشتر آماده نگه می دارد.

همچنین منجر به افزایش سلولهای قرمز خون از طحال باشد که این افزایش به منظور تسهیل در انتقال اکسیژن صورت میگیرد.

 از سوی دیگر، کاهش حجم پلاسما ممکن است در اثر تعریق زیاد در حین استفاده از دستگاه EMS باشد که افزایش غلظت خون، افزایش هماتوکریت و افزایش ویسکوزیته خون را در پی دارد و به مقاومت در برابر جریان خون می انجامد.  

بنابراین ازاین رو توصیه میگردد در حین تمرین با دستگاه ای ام اسEMS  ، با شدت زیاد از مصرف کافی مایعات توسط ورزشکاران اطمینان حاصل شود.

نکته قابل توجه این است که وقتی اسپاسم ها عمقی توسط دستگاه ای ام اسEMS  دریافت می شود، حتی در میکروسکوپی و ریز ترین مویرگ های بدن نیز  سرعت گردش خون بالامی رود،  وخیلی از گرفتگی هایی که درعروق نیز وجود دارد که توسط این سرعت بالا در خون باز می شود و از گرفتگی های جدی و بیماری های ثانویه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

کسانی که دچار ضعف در گردش خون هستند با تمرین با دستگاه ای ام اس EMS  و به خاطر بالارفتن سرعت گردش خون و گرم شدن دیواره عروق دارای سرعت متعادل در گردش خون خون خواهند شد.

تاثیر تمرین با دستگاه ای ام اس EMS

[۱] ems

[۲] Blood circulation

[۳] blood

[۴] plasma

[۵]hemogolobin

[۶] White blood cell

[۷] leukocytes

[۸] primitive

[۹] definitive

[۱۰] Platelet

[۱۱] Plasma

[۱۲] antibiotic

[۱۳] beastandbeauty