تحریک الکتریکی (EMS) ای ام اس

تحریک الکتریکی (EMS)  ای ام اس

مقدمه

باید معلوم باشد که من (چاد) مردم را به مدت ۱۴ سال در اقدامات درمان جسمی خود درمان کرده، پیش از آنکه واقعاً پتانسیل توان‌بخشی کامل EMS  ای ام اس را درک کنم. قبل از روی آوردن به پروتکل تحریک الکتریکی که اکنون از آن استفاده می‌کنم، از TENS برای درک و EMS برای بیماران با آسیب‌دیدگی عصبی استفاده می‌کردم. تقریباً در اوت یا سپتامبر ۲۰۱۳، حقیقتاً به ظرفیت‌های درمانی جسمی با تحریک الکتریکی برای تقویت قوا پی بردم؛ من تنها سیستم تمرین چارلی فرانسیس را مطالعه کردم که در آن جیووانی کیریانی اطلاعات بسیاری درباره چگونگی استفاده از EMS منتشر می‌کرد و تنها دو مقاله مروری در مجله پژوهش‌های تنفسی و تقویت قوای جسمانی در زمینه پارامترهایی EMS  ای ام اس برای افزایش قدرت و EMS برای ورزش‌کاران خوانده بودم. هنگام خواندن این پژوهش، هیچ‌گونه مطالعات بلندمدتی در زمینه EMS  ای ام اس برای قوای جسمانی و تناسب‌اندام در افراد نرمال وجود نداشت، مطالعاتی بیشتر از یک سال وجود داشتن، اما بر روی بیماران آسیب‌دیده همراه با سیم‌های متصل شده انجام‌شده بودند، بنابراین به این نتیجه رسیدم که چرا یک سال وزنه‌برداری را رها نکرده و در عوض تحریک الکتریکی را تجربه کنم؟

تحریک الکتریکی (EMS) ای ام اس

تحریک الکتریکی (EMS) ای ام اس

می‌دانستم یک مطالعه کنترل‌ شده خواهد بود و پتانسیل بسیاری برای متغیرها و بایاس‌ها وجود خواهد داشت، اما از هیچ‌کس انجام این کار را نشنیده بودم. به این روش، فهمیدم حداقل ایده کلی درباره ظرفیت‌های دستگاه‌های جدید را به من می‌دهد. همچنین پی بردم که این آزمایش می‌تواند به من در کمک به سایرین با استفاده از آن کمک کند. می‌توانستم برای مسائل عملی تمرین دادن تمامی گروه‌های ماهیچه عمده با EMS کارکرد و مشخص کنم چیزی که فکر می‌کردم بهترین محل قرارگیری الکترودها، پارامترها، دستگاه‌ها و لوازم جانبی بوده یا خیر. اینکه یک درمانگر جسمی بودن یا یک متخصص توان‌بخشی دیگر بدون تجربه گسترده در قبال پارامترهای مختلف و اینکه بدانیم چه احساسی دارند، مانند آموزش دادن تمریناتی است درصورتی‌که حتی نمی‌دانید چگونه انجام شود. می‌دانم که از چه چیزی صحبت می‌کنم تا حد زیادی به این خاطر که به EMS به‌عنوان تنها فرم برنامه تمرین قوای جسمانی به مدت یک سال کامل متعهد بودم. در کنار تمرینات ورزشی، تحریک الکتریکی ماهیچه تاکنون مؤثرترین روش ممکن برای درمانگران جسمی بوده است. دیگر یک درمانگر جسمی هستید و با من موافق نیستید، به این خاطر است که نمی‌دانید چگونه از آن استفاده کنید. اگر به‌درستی به‌کاربرده شود، فوراً مشخص خواهد شد؛ همان‌طور که ترنس مک کنیا می‌گوید، «نیازمند هیچ‌گونه اعتقادی نیست».

شرایطی که بیشتر از EMS  ای ام اس در کلینیک ما استفاده می‌شود:

  1. درد کمر در ناحیه تحتانی

  2. نوروپاتی

  3. سردرد

  4. تندینوپاتی

  5. Plantar fasciitis

  6. فیبرومایالجی

  7. روماتیسم مفاصل

چرا به‌جای TENS از EMS استفاده می‌کنیم

کمردرد

مطالعاتی که EMS (پارامترهای طراحی‌شده برای افزایش قوای عضلانی) را با TENS (پارامترهای طراحی‌شده برای کاهش درد) مقایسه کرده‌اند نشان می‌دهند که پارامترهای EMS باعث کاهش بیشتر درد می‌شوند. TENS با نظریه کنترل دریچه‌ای کار می‌کند و با افزایش شدت مؤثرتر است، درحالی‌که EMS که بر اساس طبیعت نسبت به اکثر پارامترهای پیشنهادشده TENS شدیدتر است، کارایی بهتری دارد. علاوه‌براین، این پارامترها امکان تقویت قوای جسمانی به‌صورت هم‌زمان و احیای درد را فراهم می‌کند.

من فکر می‌کنم شدیدترین تمرین تقویت قوای جسمانی با تحریک الکتریکی ماهیچه انجام شود که اگر به‌درستی انجام شود نه‌تنها قوای عضلانی را بهتر از انجام حرکات کرل آپ یا پلانک افزایش می‌دهد، بلکه وظیفه کاهش شدید کمردرد را به‌خوبی ایفا می‌کند. من با کاهش درد کوتاه‌مدت و تقویت قوای عضلانی با استفاده از EMS نتایج بسیار زیادی گرفتم. معمولاً فکر می‌کنم به بیماران توصیه کنم تمرینات ورزشی و EMS  ای ام اس را با همدیگر انجام دهند. اسکات و ددلیفت، اگر ستون فقرات در حالت خنثی قرارگرفته و انجام شوند، دو مورد از مطلوب‌ترین تمرینات پایدارسازی من هستند.

نوروپاتی

مطالعه دیگری که منطق من در قبال استفاده از EMS به‌جای TENS را حمایت می‌کند از آزمایشی می‌آید که در آن پژوهشگران کارآمد بودن درمان الکتریکی برای نوروپاتی پیرامونی با درد شدید در بیماران مبتلابه دیابت نوع ۲ را ارزیابی می‌کنند. این مطالعه که به نظر عملی نمی‌رسد اما تلاش کرده درد را در بیماران دارای فرمی از درد نوروپاتی کاهش دهد (برخی بیماران آسیب نمی‌بینند و فقط بی‌حس می‌شوند). همان‌طور که در قسمت چکیده اشاره‌شده، ۸۳% افراد درمان شده با تحریک الکتریکی بهبودیافته و ۱۷% به‌صورت کامل فارغ از علائم شدند.

روش‌های درمانی من به لحاظ مدت به زمان با استفاده از فرم‌های موجی مربعی دوفازی و الگوهای EMS طراحی‌شده برای افزایش قوای جسمانی کوتاه‌تر هستند، اما بیماران من تسکین درد مشابه با پژوهشگران بالا را گزارش می‌کنند. ۳۵ Ma در این مطالعه استفاده‌شده که انتظار دارم باعث کاهش درد گردد، اما فکر می‌کنم نتیجه بهتری به دست آید، اگر پهنای ضربه آن‌ها به ۴۵۰ mA افزایش یابد و شدت آن به میزان تحمل تا حدود ۶۰-۷۰ mA افزایش یابد. همچنین درحالی‌که هنوز امتحان نکرده‌ام، مشکوکم به اینکه یک برنامه ایدئال EMS نتواند یک سری پارامترها باشد، بلکه یک جایگزینی بین دو یا چند پارامتر بوده و هدایت‌شده در جهت افزایش قوای جسمانی باشد.

رویکرد ما:

  1. کاهش درد

  2. افزایش توده ماهیچه‌ای جهت کمک به عملکرد

  3. ایجاد انقباض‌های شدید عضلانی

  4. پمپاژ خون به داخل ناحیه موردنظر با تلاش در جهت بهبود گردش خون

  • درد در قسمت تحتانی کمر

معمولاً چهار الکترود را روی شکم (غالباً به‌صورت شعاعی)، دو الکترود دیگر را به‌صورت جانبی برای نتیجه‌گیری بهتر روی شکم و تنها دو الکترود را روی ناحیه کمر قرار می‌دهم که احساس می‌کنم به لحاظ شدت کافی باشد (تا جایی که تحمل شود و نه سطح راحتی داشته باشد). همچنین از یک دستگاه چهار کانالی استفاده می‌کنم و بنابراین می‌توانم تمام عضلات را به‌صورت هم‌زمان درگیر کرده و به‌صورت ابتدا عضلات جلو سپس عضلات عقب پشت نکنم. دوره استراحت ۱۰ ثانیه و ۵۰ ثانیه، پهنای ضربه ۱۲۰ Hz و ۳۰۰ uS به مدت ۱۲ دقیقه را انجام می‌دهم. ترکیب پارامترهای من تقریب نزدیکی از چرخه وظیفه «Russian Stim» استفاده‌شده در ورزش‌کاران المپیکی و همچنین توصیه‌شده توسط چارلی فرانسیس ارائه می‌دهد. درحالی‌که شاید برای بیماران دارای درد در قسمت تحتانی کمر نویزهایی وجود داشته باشد، یک درمانگر با درک پارامترهای ویژه EMS  ای ام اس برای رسیدن به پاسخ درمانی کافی حیاتی است. EMS  ای ام اس انجام‌شده به این روش درواقع تمرین دادن بسیار شدید عضلات است و پارامترها باید آن‌طور که می‌خواهید ست‌های تمرینی، تکرارها و سطح استقامتی هنگام تمرین با وزنه را تنظیم کنید، تعدیل گردند.

بیماران من گزارش می‌کنند که این شرایط فوراً باعث کاهش درد بهتری نسبت به الگوهای کلاسیک TENS می‌شوند که پیش‌تر استفاده می‌کردم و باعث افزایش بیشتر قوای جسمانی شکمی نسبت به هر تمرینی سنتی دیگری که امتحان کرده بودم می‌شوند؛ همگی درحالی‌که ستون فقرات در وضعیت خنثی بدون بارگذاری خارجی حفظ‌شده باشد. فکر می‌کنم ترکیب کردن روش درمانی با تمرین قوای جسمانی و آگاهی از ستون فقرات مشخصاً ایدئال است، اما دریافتم که EMS  ای ام اس برای کاهش بیشتر درد و تقویت قوای جسمانی بسیار قابل‌توجه است. بهترین قسمت این است که دستگاه‌های باکیفیت بالا بسیار گران‌قیمت هستند، بنابراین روش درمانی می‌تواند در خانه و حین تماشای تلویزیون انجام شود. بی‌صورت، زمان درمان در کلینیک می‌تواند با تقویت کل بدن، تمرینات کنترل حرکتی/آگاهی ستون فقرات و استقامت به حداکثر برسد.

  • ای ام اس ایران

    ای ام اس ایران

    نوروپاتی

درحالی‌که بیماران درمان جسمی تحریک الکتریکی ماهیچه تسکین درد را فوراً پس از جلسه EMS خود گزارش می‌کنند، درمان‌های پیوسته به نظر علمی کمتری نشان می‌دهند. یک کیس بیمار، با توجه به افزایش حساسیت، تحریک الکتریکی را در خانه به مدت سه ماه هرروز انجام می‌دهد و ما به دنبال آزمون مجدد آن هستیم. استفاده از محرک خانگی ایدئال است چراکه غالباً خودشان به‌سرعت هزینه را پرداخت کرده و رسیدن به استفاده ایدئال حداقل سه بار در هفته، اگرنه به‌صورت روزانه، امکان‌پذیر است که توسط پژوهش‌های مختلف و برحسب تجربه توصیه‌شده است.

برای نوروپاتی، واقعاً می‌خواهم تنها به کاهش درد فکر نکنم و افزایش توده عضلانی در جهت کمک به عملکرد را برای رسیدن به بیشترین انقباض‌های عضلانی و پمپاژ خون به ناحیه موردنظر در تلاش برای بهبود گردش خون در نظر بگیرم. فکر می‌کنم همه این موارد می‌توانند به درد نوروپاتیک کمک کنند. برای اندام‌های تحتانی، از چهار الکترود بزرگ استفاده کرده و ترجیح می‌دهم دو مورد از آن‌ها را روی ماهیچه کفلی، یکی را روی ماهیچه درشت‌نی و یکی را روی یکی از پاها قرار دهم. چیزی که از بیماران نوروپاتی در اندام‌های تحتانی دریافتم این بود که غالباً نیازمند یک محرک بسیار قوی برای رسیدن به انقباض مناسب عضله هستند؛ بنابراین درحالی‌که در روش درمانی در کلینیک انجام شود، بسیاری از کارهایی که چاد ریلی PT، MPT و تکنسین‌های او انجام می‌دهند کمک کردن به بیماران در تصمیم‌گیری درباره نوع دستگاه و تجهیزات جانبی موردنیاز آن‌ها، کمک به آن‌ها در برنامه‌ریزی ماشین و آموزش آن‌ها درباره نحوه تنظیم الکترودها برای استفاده در خانه خواهد بود.

تحریک الکتریکی ماهیچه به‌صورت خارجی باعث بهبود درد، احساس سوختگی، بی‌حسی و آشفتگی خواب در بیماران مبتلابه نوروپاتی می‌شود. در مطالعه‌ای که این یافته‌ها مشخص شد، تمامی این پیشرفت‌ها بر اساس گزارشات بیمار بودند که خوب است، اما تاکنون هیچ‌کس تا جایی که من می‌دانم مشخصاً احساس لامسه را برای مشاهده تغییرات مورد آزمون قرار نداده است. آن‌ها ایجاد پیشرفت پس از درمان دوم و پیشرفت قابل‌توجه پس از درمان هشتم را اشاره‌کرده‌اند. کاهش علائم پایدار بود، اما کمتر از میزان گزارش‌شده در مطالعات قبلی، همچنین، مدت‌زمان درمان ۶۰ دقیقه به نظر بهتر از درمان ۳۰ دقیقه‌ای نیست. علاوه‌براین، شواهد به‌دست‌آمده از دفتر من این است که تنها ۱۲ کار کردن مناسب است، اما از شدت بیشتر تحریک الکتریکی، با قرارگیری الکترودها مستقیماً روی عضلات در نواحی بی‌حس /دارای درد استفاده می‌کنم.

بنابراین پیامی که از این مطالعه به دست می‌آورم این است که تحریک روزانه احتمالاً نسبت به دو بار در هفته بهتر است و مطالعه بسیار خوب می‌تواند احساس لامسه را قبل و بعد از EMS مورد آزمون قرار دهد.

  • سردرد

روش درمان دردهای سردرد با استفاده از EMS نعمتی غیرمترقبه است، بنابراین بند (چاد) اطلاعات پیشین درباره چگونگی رسیدن به این نتیجه را ارائه می‌کنم. همان‌طور که از برخی نوشته‌های منتشرشده من در دسته‌بندی «سردرد» مشخص است، در سال گذشته به‌صورت تخصصی به تحریک الکتریکی ماهیچه (EMS) برای کمک به ریکاوری با شتاب دادن ریکاوری تقویت قوای جسمانی با نتیجه بهتر نسبت به تنها تمرینات ورزشی علاقه‌مند شدم. یک سری از بیماران دارای کمردرد و زانودرد من پیشنهاد کردند که EMS می‌تواند به کاهش درد نسبت به استفاده از تحریک عصبی الکتریکی (TENS) کمک بیشتری داشته باشد که اساساً شبیه به EMS بوده اما ضربات کوتاه‌تر و شدت کمتری دارد؛ و توجه TENS به‌طورکلی کنترل درد و نه احیای ماهیچه است.

در همین زمان بیماری داشتم که از سکته مغزی رنج می‌برد و نورولاجی شدیدی دریکی از پاهایش وجود داشت که او را روی صندلی چرخ‌دار محدود می‌کرد. او نمی‌توانست هیچ‌گونه تمرین ورزشی را با آن پا تحمل کند چراکه نسبت به فشار بسیار حساس بود، بنابراین فهمیدم می‌توان از EMS بر روی آن استفاده کرده و او نیز می‌تواند آن را دوست داشته یا از آن متنفر باشد. فهمیدم دوست دارد؛ فوراً و به‌صورت قابل‌توجهی باعث کاهش درد او شد، یک ساعت پیاده‌روی می‌کرد و قوای جسمانی و استقامت پاهایش در مدت یک ماه کاملاً ریکاوری شد. از من پرسید آیا برای سردرد نیز عمل می‌کند، بنابراین گفتم تحقیق می‌کنم و این اولین مقاله‌ای است که در این زمینه چاپ کردم:

تحریک عصب پیرامونی برای درمان سردرد ابتدایی

  • تندینوپاتی

درمان فیزیکی تحریک الکتریکی ماهیچه برای عضلات قوای جسمانی و فعال‌سازی در ماهیچه‌ها را احیا می‌کند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، استفاده از تحریک الکتریکی عصبی عضلانی به‌منظور بهبود نواقص فعالیت در یک بیمار مرد ۶۲ ساله مبتلابه اختلالات قوای جسمانی عضلات چهار سر پس از آرتوروپلاستی کامل زانو استفاده شد. در آغاز توان‌بخشی، قوای جسمانی عضلات چهار سر سمت چپ ۲۶% ضعیف‌تر از آن عضلات سمت راست بوده و نرخ فعالیت مرکزی (CAR) عضلات چهار سر سمت چپ ۱۳% کمتر از CAR عضلات سمت راست بود. با پایان دوره درمان، نویسندگان بیان کردند: «بیمار قادر به رسیدن به قوای جسمانی متقارن عضلات چهار سر و کامل کردن فعالیت عضلانی پس از شش هفته NMES و تمرینات قوای جسمانی بود. برنامه فشرده تقویت قوای جسمانی می‌تواند پتانسیل برگشت دادن نواقص مربوط به قوای جسمانی پس از TKA را داشته باشد».

روش درمان عبارت است از تقویت قوای جسمانی پاها با تأکید بر عضلات چهار سر به مدت شش هفته. در قسمت عضلات چهار سر ضعیف‌تر آن‌ها تحریک الکتریکی ماهیچه را با دو الکترود، ۲۵۰۰ Hz، جریان با شکل موج سینوسی و با نرخ ترکش ۷۵ با شدتی برابر با آستانه حداکثر تحمل بیمار انجام دادند.

پژوهشگران تنها از الکترودهای تک کانال/دو کانال بر عضلات چهار سر بیماران استفاده کردند. آن‌ها از الکترودهای بزرگ که تحریک الکتریکی راحت‌تری را ایجاد کرده استفاده کرده‌اند. بااین‌حال، ما در تجربه من اگر چهار الکترود روی عضله چهار سر برای به‌کارگیری تعداد زیادی عصب و فیبرهای ماهیچه‌ای آن‌ها استفاده شود نتایج مطلوب‌تری به لحاظ ریکاوری به دست خواهد آمد. کانال بیشتر به روی همان عضلات چهار سر باعث دو برابر کردن به‌کارگیری فیبر ماهیچه بدون افزایش ناراحتی‌هایی که ممکن است حاصل از افزایش شدت‌جریان احساس کنید خواهد شد. همچنین اگر دستگاه EMS کانال‌های بیشتری داشته باشد می‌توانیم چهار الکترود را روی همسترینگ هم قرار دهید، یا هر ماهیچه دیگری که احساس می‌کنید نسبتاً ضعیف است. در بهترین واحدهای EMS که کانال‌های بیشتری در آن‌ها وجود دارند، استفاده نکردن از آن‌ها به نظر خجالت‌آور است.

برخلاف اکثر سایر کلینیک‌های درمانی جسمانی، ترجیح می‌دهم عضلات داخلی پا را با استفاده از تحریک الکتریکی ماهیچه تقویت کنم که به بیمار انقباض عضلانی داخلی پاها در مقایسه با انقباض عضلانی به‌واسطه درمانی جسمانی مخصوص تمرینات کششی را با شرایط بهتری می‌دهد. بر افراد دارای درد پا، درمانگران فیزیکی و سایر کسانی که آسیب‌های پا را درمان می‌کنند، باید گفته شود که تقویت قوای جسمانی عضله داخلی باید احیا شود و من فکر می‌کنم EMS مؤثرترین روش برای انجام این کار خواهد بود. این تقویت قوای جسمانی استرس روی قوس پا را کمتر خواهد کرد و به بهبود ریکاوری بهینه از شرایطی مانند plantar fasciitis و posterior tibial tendinitis کمک خواهد کرد. همچنین باید مسیر بسیار زیادی را در جهت جلوگیری از شرایط ناگوار مانند رسیدن به تغییر شکل ناهنجار صافی کف پا پیمود.

در کلینیک درمانی فیزیکی من، با استفاده از ترکیب EMS و تمرینات قدرتی، متوجه شتاب در نرخ ریکاوری در بیماران مبتلابه plantar fasciitis شدم، اکثر آن‌ها حرکات کششی کف پا را به مدت چند ماه بدون تسکین درد امتحان کرده بودند. پارامترهای EMS 10-50-12 تقریباً برای آنچه مربی دوی سرعت شناخته‌شده چارلی فرانسیس آن را چرخه وظیفه نامیده (۱۰-۵۰-۱۰) که برای آسیب‌های پادرد در کتاب مربیگری سرعت خود استفاده کرده یکسان خواهند بود. تنها می‌خواهم دو دقیقه اضافی را به روش درمانی خود برای رسیدن به‌شدت دستگاهی که می‌خواهم به آن برسم اضافه کنم.

  • فیبرومایالجی

مطالعه سال ۲۰۱۳ تأثیرات درمان انفرادی TENS برای افراد مبتلابه فیبرورومایالجی را آزمود. این مطالعه بیان می‌کند که TENS در احیای علائم فیبرورومایالجی بهره‌وری کوتاه‌مدت دارد درحالی‌که محرک فعال است. در شرایط عملی نمی‌توان گفت که خبر فوری به نظر می‌رسد، چراکه تقریباً برای هر بیمار فیبرورومایالجی دستگاه‌های TENS خودم را دارم. حتی در این صورت نیز مطالعه جذابی خواهد بود چراکه اثرات مثبت آن بر احساس مرکزی را نشان داده است.

درحالی‌که TENS اثرات مثبتی در این مطالعه داشت، در کلینیک درمان جسمی من متوجه کاهش بیشتری در درد و بهبود عملکرد با پارامترهای EMS نسبت به پارامترهای TENS شدم. مزیت‌های درمان جسمی تحریک الکتریکی نسبت به پارامترهای TENS تا حد زیاد تا حد کافی چشمگیر هست که همیشه به دنبال پژوهش در زمینه EMS برای شرایطی هستم. متأسفانه، در قبال فیبرورومایالجی مجبور مطالعاتی را پیدا کنم، بنابراین می‌توانید آنچه نیاز دارید را به دست آورید. EMS بسیار بهتر از تقریباً هر دستگاه TENS دیگری عمل می‌کند. تفاوت بین آن‌ها تنها فشار دادن یک دکمه روی دستگاه است.

  • روماتیسم مفاصل

نتایج حاصل از این گزارش موردی چند بیماری نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی عصبی عضلانی گزینه درمانی امکان‌پذیر برای کاهش آتروفی ماهیچه و ضعف در بیماران مبتلابه RA است. بیمارانی که برنامه تمرین NMES را تکمیل کرده‌اند افزایش توده عضله، قوای جسمی عضله و عملکرد فیزیکی را به دست آوردند.

گزارش موردی که این نتایج را نشان داد استفاده از NMES به‌کاربرده شده در عضلات چهار سر در کنار برنامه تمرینی در بیماران مبتلابه RA را توصیف کرده است و چگونگی تغییرات در توده عضله نسبت به تغییرات در قوای جسمی عضله چهار سر، معیارهای عملکرد فیزیکی و اشتیاق بیمار را جست‌وجو کرده است.

هفت بیمار مبتلابه RA (سن متوسط = ۶۱ سال، دامنه = ۳۹-۸۰ سال) تحت ۱۶ هفته تمرینات NMES قرار گرفتند. این شرایط ایدئال برای تحریک الکتریکی ماهیچه است: تلاش برای حفظ قوای جسمانی هنگامی‌که تمرینات فعال باید بسیار استرس‌زا باشند. پیشرفت‌ها به نظر مشابه پیشرفت‌های نشان داده‌شده در osteoarthritis و EMS هستند. پارامترهای EMS استفاده‌شده در این مطالعه می‌تواند در کلینیک فهرست شده در ادامه پیدا شود. من از مدت ضربه طولانی‌تر، Hz بالاتر، شیب کوتاه‌تر و زمان فعالیت برابر ۱۰ ثانیه استفاده می‌کنم؛ که می‌توان گفت، پارامترهای حاضر در این مطالعه به نظر منطقی می‌رسند. الکترودهای بیشتر را روی ماهیچه‌های بیشتر قرار می‌دهم، مطمئنم که منجر به بهبود بیشتر عملکردی می‌شود، اما مدل EMPI 300 استفاده‌شده در این مطالعه تنها دو کانال دارد. ترجیح من واحدهای چهار کانال مانند مدل‌های EV-906 و Globus Genesy است، به این خاطر که می‌توانید ماهیچه بیشتری را به‌صورت هم‌زمان در خانه یا در درمان فیزیکی تحریک کنید.

گزارشات موردی داستان‌های موفقیت‌آمیز گذشته

درد در قسمت تحتانی کمر

بیماری داشتم که در قسمت تحتانی کمر دچار درد بود و تقریباً قوای جسمانی کامل خود را ریکاوری کرد، اما درد مستمری داشت که هنگام استفاده از TENS کاهش یافت، اما به‌طورکلی از بین نرفت. متذکر شدم که شاید بخواهد از دستگاه الکتریکی تحریک ماهیچه در خانه استفاده کند؛ تنها برای قوای جسمانی اصلی شروع کردم و فکر کردم می‌تواند به ایجاد قوای جسمی و درعین‌حال کاهش سطح درد کمک کند. پس از استفاده از EMS به مدت ۱۲ دقیقه بر عضلات شکمی و قسمت تحتانی کمر، او گفت برای اولین بار هیچ دردی ندارد. خیلی زود، مطالعه‌ای را با استفاده از EMS برای قسمت تحتانی کمر مطالعه کردم که اخیراً از پارامترهای مشابه برای بیماران دارای درد در قسمت تحتانی کمر استفاده کرده بود. از آن زمان به بعد، با موفقیت از این روش درمانی به‌عنوان بخشی از روش درمانی در بیماران دارای درد در قسمت تحتانی کمر استفاده می‌کنم.

نوروپاتی

EMS به‌صورت استثنایی برای درد نوروپاتی/نوروپاتیک عمل می‌کند و من کاهش درد آنی در دست‌های بیماران را می‌بینم. این بیمار مورد آزمون‌های مختلف قرار گرفت و با اختلال دوگانگی تشخیص داده شد و سپس پس از ۱۲ دقیقه درمان EMS این علائم برطرف شد.

تحریک الکتریکی (EMS) ای ام اس

نوروپاتی، کمردرد، گردن درد

مثال دیگر زمانی بود که یک بیمار ۷۴ ساله را به خاطر تعادل ظریف، نوروپاتی، کمردرد و گردن درد همگی در ترکیب با تمرینات و EMS درمان کردم. او گزارش کرد همه دردهای دیگر مرتفع شده اما درد آرنج هنوز باقی‌مانده است. نمی‌خواستم زمان بسیاری را صرف درمان آرنج کنم، چراکه فکر می‌کردم کمتری نگرانی را برای او داشته باشد. می‌خواستم بر جلوگیری کامل از تقویت عمومی، تمرینات تعادلی و تمرینات چابکی ادامه دهم. بیمار سابقه انداختن اشیای سبک را نیز داشت، اما در دوره درمان گفت که این میزان ۵۰% کاهش یافت است. قوای عضلانی او نسبتاً بهبود یافت، بنابراین ضعف دلیلی برای انداختن اشیا نبود. داستان را کوتاه کنم، تصمیم گرفتم برنامه چرخش معکوس کمر را به برنامه‌های تمرینی او اضافه کرده و EMS را بر عضلات چهار سر و دست او با امید افزایش بیشتر قوای UE و کاهش درد اضافه کنم. پس از یک دوره درمانی، آخر هفته بعد گزارش کرد که انداختن اشیا ۳۰ – ۴۰% دیگر کاهش‌یافته که پیشرفته تقریباً بزرگی در یک مداخله بوده است. روز بعد EMS را مجدداً روی بازوی او به کاربردم، همچنین از الکترود دستی برای فراهم کردن بیشتر EMS استفاده کردم. بنابراین، در ویزیت بعدی خواهم دید که چه چیزی خواهد گفت. اگرچه دست‌ها را درمان کردم، شاید در این زمینه به شناخت جدیدی رسیدم که امیدوارم برای بیماران دیگر به کار ببرم.

زمانی که از مداخله‌های چندگانه برای درمان یک مسئله استفاده می‌کنید، گاهی اوقات غیرممکن است که بگویید که چه چیزی بوده یا به چه اندازه بوده است. همچنین، انطباق‌های بسیار زیادی بین هر مداخله (تمرین استقامتی، تمرینات تعادلی، تمرینات هماهنگی، EMS) و آنچه انتظار دارید به آن دست‌یابید وجود دارد. بااین‌حال، این پاسخ سریع بیمار بسیار سریع‌تر از چیزی است که از یک‌روزه تمرینی انتظار می‌رود تا فکر می‌کنم بیشتر به خاطر کارکردن EMS بر روی عضلات دست و بازو بوده و همچنین افزایش فعالیت و جریان خون در مغز باشد. همچنین بسیار جالب است که فعالیت مغز در روش پاسخ میزان مصرف دیده شد؛ به‌طوری‌که EMS شدیدتر باعث پاسخ بیشتر مغز می‌شود. این شرایط شاید اتصالات عصبی را تقویت کرده و سرعت حرکت اعصاب را بهبود بخشد که منجر به بهبود هماهنگی می‌شود. این شرایط را در مطالعات دیگر نیز مشاهده کردم. آنچه مجدداً جالب بود این است که تمام نواحی مغز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تحریک الکتریکی ماهیچه اعمال‌شده بر عضلات چهار سر شرکت‌کنندگان مطالعه جریان خون را به غشای حسی اولیه، غشای حرکتی اولیه، cingulate gyrus، تالاموس و مخچه با افزایش همیشگی جریان خون بسیار بیشتر از سطوح شدت تحریک الکتریکی به کار گرفته‌شده در عضلات پای افراد موردمطالعه بود.